В рамках IV Всеукраїнського з’їзду фахівців зі спортивної медицини та лікувальної фізкультури «Сучасні досягнення спортивної мед.іні, фізичної та реабілітаційної медицини - 2019» 12 квітня 2019 р. відбувся методичний семінар-нарада завідувачів кафедрами (курсами) з підготовки фахівців за спеціальністю «227 Фізична терапія, ерготерапія» . У великій конференц-залі Палацу студентів Дніпровського національного університету ім. Олеся Гончара зібралися представники 48 закладів вищої освіти України, в яких представлена ​​ця спеціальність.

У методичному семінарі-нараді взяли участь: Мруга М.Р., державний експерт Директорату вищої освіти та освіти дорослих МОН України (м. Київ); Лазарєва О.Б., голова НМПК МОН України за спеціальністю «227 Фізична терапія, ерготерапія» скликання 2016/2019 р.р., д.фіз.вих., професор завідувач кафедри фізичної терапії та ерготерапії Національного університету фізичного виховання і спорту України ( м. Київ);

Завідувачі кафедри та викладачі закладів вищої освіти (ЗВО), декурс підготовка фахівців зі спеціальності «227 Фізична терапія, ерготерапія».

Мругою М.Р. була представлена ​​доповідь «Регулювання, перспективи та проблеми підготовки та практики фахівців реабілітаційних спеціальностей», в якій розкрито деякі питання щодо становлення цієї спеціальності. Огляд сучасного законодавства щодо розвитку науки в Україні показав, що після виходу Наказу МОН України від 06.11.2015 № 1151 «Про особливості запровадження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими підготовка здобувачів вищої освіти» (Перелік-2015), затвердженого постановою КМУ від 29.04.2015 р. № 266, було встановлено відповідність нових наукових і практичних спеціальностей, як за змістом, так і за шифром таким, що існували до цього згідно Наказу МОН молодь спорту від 14.09.2011 р. № 1057 (Перелік-2011).

Відповідно до цього документа виникла нова спеціальність «227 Фізична терапія, ерготерапія», до якої ввійшли програми, що базуються на принципах: фізичної терапії, ерготерапії, реабілітації в освіті, лікувальної фізкультури, медичної реабілітації, реабілітації нетрадиційними методами та інших філософій. Сьогодні 227 спеціальностей представлено в 58 ЗВО, серед них за структурою університетів фізичної культури і спорту – 4, багатопрофільних національних / державних університетів – 15, педагогічних – 6, медичних та медсестринських – 8, технічних / неспеціалізованих ЗВО – 10, приватних університетів – 15. Кількість студентів, які проходять навчання за цією спеціальністю, наведена в табл. 1.

Табл. 1. Кількість студентів, які проходять навчання за спеціальністю «227 Фізична терапія, ерготерапія»

Рівень освіти

Бюджет

Контракт

Заочна

Усього

Бакалавр

1000

3222

2586

6808

Бакалавр вступ на базі школи

207

826

123

1155

Бакалавр вступ на базу молодших спеціалістів або іншої освіти

78

495

1153

1732 рік

Магістр

334

741

947

2022 рік

Магістр (вступ)

232

509

661

1402

 

 

Мруга М.Р. вказала, що за останні роки значну увагу приділяли доступу до професії 227: відбулися зміни в Класифікаторі професій, прийняті кваліфікаційні характеристики, доповнено перелік посад у закладах охорони здоров’я, проведено оновлення тарифних розрядів, розроблено та затверджено стандарт вищої освіти на рівні бакалавра.

     Спеціальність 227 має певну міжнародну підтримку. Так, зараз в Україні реалізується програма ЄС Еразмус+ у сфері вищої освіти за участі ЗВО України, а саме спільний проект – REHAB. В пріоритеті зазначені вища освіта та суспільство. Як партнери в цьому проекті виступають:

Латвійська академія спортивної педагогіки, Латвія

Національний університет фізичного виховання і спорту України, Україна

Львівський державний університет фізичної культури, Україна

Тернопільський державний медичний університет імені І.Я. Горбачевського, Україна.

Сумський державний університет, Україна

Литовський університет спорту, Литва

Університет фізичного виховання ім. Юзефа Пілсудського у Варшаві, Польща

Європейська федерація адаптованої фізичної активності

Університет прикладних наук Сатакунта, Фінляндія

ДО «Центр тестування» при МОЗ України

Проект спрямовано на 3 основні цілі: підвищення професійного потенціалу професорсько-викладацького складу університетів, розробка нових ресурсів викладання / навчання / оцінки, створення спеціальної освітньої інфраструктури, необхідної для забезпечення на національному рівні нової професійної програми з фізичної терапії.

Завдання проекту:

1. Оновити та переглянути поточні програми підготовки бакалаврів з фізичної терапії (2018–2020 рр.) шляхом впровадження перехідної програми на основі аналізу змісту програм університетів-партнерів;

2. Розробити освітню програму підготовки магістрів з фізичної терапії (починаючи з 2019/2020 рр.), що забезпечує професійну компетентність зі спортивної фізичної терапії та адаптовану фізичну активність у реабілітації;

3. Підвищити професійну компетентність викладацького та професійного персоналу, в тому числі підготувати близько 40 кваліфікованих викладачів для викладання фізичної терапії (2019–2020 рр.);

4. Створити освітню інфраструктуру для фізичної терапії на партнерській основі;

5. Впровадження пілотних магістерських програм на базі нових змістових та інноваційних підходів у навчанні (починаючи з 2019/2020 рр.), до 2022 р. – до 200 випускників.

Є надія, що така міжнародна співпраця буде плідною та у спеціальності буде привнесене певне упорядкування. 

 

     Другий доповідач Лазарєва О.Б. більш докладніше висвітлила питання «Стандартизація підготовки фізичних терапевтів та ерготерапевтів». Нею було представлено стандарт підготовки спеціаліста на рівні бакалавра та магістра (повний текст стандартів знаходиться на сайті МОН України) з обґрунтуванням їх окремих розділів, надано приклад навчального плану, спрямованого на опанування компетентностей фізичного терапевта та ерготерапевта в рамках проекту – REHAB, програми ЄС Еразмус+. Доповідач також детально висвітлила низку проблем. Серед них: недостатня кількість кадрів, які можуть допомогти підготовку фахівців зі спеціальності «227 Фізична терапія, ерготерапія» відповідно до міжнародних вимог і стандартів; випуск готовності працюючих викладачів, які можуть бути задіяні до підготовки фахівців з фізичної терапії, ерготерапії, змінюються відповідно до викликів сьогодення (Програми «Навчання вчителів»); низький рівень інформаційного, методичного та матеріального забезпечення навчального процесу для підготовки фахівців з фізичної терапії, ерготерапії різних освітніх рівнів; автоматичне «переліцензування» відповідно до таблиці відповідності переліку наукових спеціальностей (Перелік 2011) та Переліку галузей знань та спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти (Перелік 2015), наказу МОН України від 6.11.2015 р. № 1151; недостатні вимоги до ліцензування, при якому бажано оцінити якість науково-педагогічного відповідності Звернулися першочергову увагу на наявність докторів і кандидатів наук з фізичного виховання та спорту за спеціальністю 24.00.03 – фізична реабілітація, та наявність клінічних баз для проведення клінічної практики студентів; недостатність спеціалізованих підрозділів з висококваліфікованими профільними фахівцями для забезпечення клінічної практики; створення системи безперервного професійного розвитку фізичних терапевтів та ерготерапевтів з відповідними кваліфікаційними характеристиками (наказ МОЗ № 1171 від 07.11.2016 року).

     Регулювання відносин між навчальними закладами, які готують фахівців за спеціальністю «227 Фізична терапія, ерготерапія», та установами, що підпорядковані Міністерству охорони здоров’я України та Міністерству соціальної політики України, для створення діючих на постійній основі клінічних баз дозволяють забезпечити формування фахових компетентностей на належному рівні та інтеграція фізичних терапевтів та ерготерапевтів у сучасну мультидисциплінарну модель надання лікувально-реабілітаційних послуг.

Існуюча гостра потреба у фахівцях з реабілітації призвела до того, що 58 ЗВО на сьогоднішній день готують фахівців за цим напрямом освіти.

     Іншою проблемою є працевлаштування фізичних терапевтів та ерготерапевтів у закладах охорони здоров'я України. Автор повідомляє, що не дивлячись на підтвердження кваліфікаційних характеристик у Довіднику кваліфікаційних характеристик професійних працівників (Випуск 78 «Охорона здоров’я») Наказом МОЗ України від 13.12.2018 року, це не надає випускнику можливості працевлаштування у заклад охорони здоров’я у зв’язку з цим. зв’язку з відсутністю відповідності спеціальності в переліку в наказі МОЗ № 385 від 28.10.2002 «Про затвердження переліків закладів охорони здоров’я, лікарських, провізорських посад та посад молодших спеціалістів з фармацевтичною освітою у закладах охорони здоров’я», якими керуються головні лікарні медичних закладів при прийнятті фахівця на посаду. (зараз можемо констатувати, що набрав чинності, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 19 квітня 2019 р. за N 417/33388 наказ МОЗ № 668 від 25.03.2019 «Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров'я України від 28 жовтня 2002 року N 385» , який передбачає наявність Лікарів фізичної та реабілітаційної - п.139 в Переліку лікарських посад у закладах охорони здоров'я; терапевтів та асистентів ерготерапевтів - в новому "Переліку посад спеціалістів у галузі охорони здоров'я у закладах охорони здоров'я".

      Основні принципові залишкові проблеми, пов'язані з розрахунками штатних одиниць реабілітаційного напрямку в закладах охорони здоров'я до витрат. Існуюча система неможлива для надання якісної реабілітаційної допомоги.

     Відокремлення нового самостійного напряму підготовки фахівців з фізичної терапії та ерго терапії потребує розробки методології підготовки навчання таких кадрів. Прийняття Стандарту вищої освіти України за першим (бакалаврським) рівнем, галузь знань 22 «Охорона здоров’я», спеціальності 227 «Фізична терапія, ерготерапія», затвердженого і введеного в дію наказом МОН України від 19.12.2018 р. № 1419, який регламентує порядок атестації здобувачів першого рівня вищої освіти за цією спеціальністю, трохи спрощує це завдання. Але невирішеною залишається питання підготовки на другому (магістерському) рівнях вищої освіти та освітньо-науковому рівнях PhD, яку і намагається вирішити ЗВО реалізуючий проект – REHAB в рамках програми ЄС Еразмус+ у сфері вищої освіти України.

 

Читайте також

Контакти

  вул. Фізкультури, 1, Київ, Україна, 03150 

 +38 (044) 287-54-52

rectorat@uni-sport.edu.ua

Приймальна комісія

  вул. Фізкультури, 1, Київ, Україна, 03150 

 +38 (044) 287-04-91

pk@uni-sport.edu.ua

МОВА САЙТУ

© 2025 Національний університет фізичного виховання і спорту України